Promocje
Mama i ja - Żelki z witaminami dla kobiet w ciąży
Mama i ja - Żelki z witaminami dla kobiet w ciąży
39,99 zł 19,99 zł
szt.
Witamina D - Żelki z witaminą D
Witamina D - Żelki z witaminą D
29,99 zł 20,99 zł
szt.
Produkt dnia
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Opcje przeglądania
Cena
  • od
    do

Witamina C to inna nazwa kwasu askorbinowego. Jest to niezwykle cenna substancja dla ludzkiego organizmu. Umożliwia jego prawidłowe funkcjonowanie. Ogromne ilości Witaminy C znajdują się w pożywieniu, przede wszystkim w owocach i warzywach. U niektórych osób występują trudności z dostarczeniem odpowiedniej ilości witaminy C wraz z produktami spożywczymi. Wówczas alternatywnym rozwiązaniem jest przyjmowanie suplementów diety wysokiej jakości, które pozwolą unormować jej poziom w organizmie. 

Witamina C

KOLAGENOWE LOVE KOLAGENOWE LOVE
Producent: Elfa Pharm
Cena: 99,99 zł
zestaw
zobacz więcej
MULTI KID - Żelki dla dzieci MULTI KID - Żelki dla dzieci
Producent: Elfa Pharm
Cena: 36,99 zł
szt.
zobacz więcej
  • nowość
  • nowość
Zestaw dla niezdecydowanych Zestaw dla niezdecydowanych
Producent: Elfa Pharm
Cena: 99,99 zł
zobacz więcej
Zestaw dla SINGLA Zestaw dla SINGLA
Producent: Elfa Pharm
Cena: 159,99 zł
zobacz więcej

Witamina C - kwas askorbinowy: właściwości, źródła, działanie i zastosowanie

Rola i funkcje witaminy C bywają bardzo często bagatelizowane, co jest działaniem wprost na szkodę organizmu. Wszechobecna witamina konieczna jest do przeprowadzenia w prawidłowy sposób szeregu niezwykle ważnych procesów. Wśród społeczeństwa występuje szereg mitów, które odnoszą się bezpośrednio do witaminy C. Najczęściej przekazywana jest informacja, że najwięcej witaminy C posiada cytryna, co jest błędnym przekonaniem. Co więcej, przyjmowanie dodatkowej ilości witaminy C nie powinno mieć miejsca wyłącznie w okresie przeziębienia. Ta substancja jest potrzebna organizmowi nie tylko w stanie obniżonej odporności, ale przede wszystkim do codziennego funkcjonowania. 

Choć witamina C znajduje się w wielu warzywach i owocach, to u wielu osób nadal występują niedobory tej substancji. Spowodowane jest to nie tylko przez ubogą dietę, ale przede wszystkim przez wytrącanie kwasu askorbinowego przez wodę i w trakcie obróbki cieplnej. Wówczas w takich sytuacjach zalecana jest dodatkowa suplementacja, która pozwala na uzupełnienie niedoborów. Równolegle suplementację witaminy C powinny rozważyć osoby, które posiadają zwiększone zapotrzebowanie na nią, np. podczas znaczącego i długotrwałego obniżenia odporności. Przyjmowanie preparatów nie koliguje z przyswajaniem witaminy C z pożywienia. 

Witamina C na sprawne stawy i mocne kości

Bardzo mało osób posiada świadomość o roli witaminy C w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni i stawów. To właśnie w głównej mierze witamina c kwas askorbinowy zapewnia prawidłową pracę stawów. Przeprowadzono liczne badania naukowe, które przestawiają, że osoby, które regularnie przyjmują witaminę C minimalizują ryzyko rozwoju chorób stawów aż o 30%. Odpowiada za to konieczność wykorzystania

witamina C do produkcji kolagenu

, czyli białka odpowiedzialnego za budowę stawów i kości. Jednocześnie wpływa na zwiększenie ruchomości stawów i niwelowanie występowania dolegliwości bólowych. Spożywanie witaminy C przez sportowców pozwala zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji stawów. 

Rolę witaminy C w kwestii podkreśla ryzyko wystąpienia szkorbutu przy długotrwałym niedoborze. Objawia się on m.in. patologicznym łamaniem kości i komplikowaniem procesu zrastania złamanych kości. 

Nie należy zapominać, że kwas l askorbinowy jest konieczny do zachowania właściwej kondycji zębów i stawów. 

Objawy niedoboru witaminy C

Najbardziej znane przypadki długotrwałego niedoboru witaminy C znane są z historii. Niemal każdy słyszał o szkorbucie, z którym musieli zmagać się marynarze, którzy posiadali znacznie ograniczony dostęp do świeżych warzyw i owoców. Przyczyną szkorbutu jest

niedobór kwasu askorbinowego

.

Współcześnie nie odnotowuje się aż tak dotkliwych skutków niedoboru tej witaminy. Jednak ograniczenie ilości przyjmowania witamina C doprowadzają do zaburzenia wielu procesów zachodzących w organizmie. Do najczęściej występujących skutków niedoboru tej substancji zalicza się:

  • spadek odporności organizmu, co zwiększa podatność na choroby wirusowe i infekcje;
  • obniżenie kondycji naczyń krwionośnych, co zwiększa ich podatność na pękanie;
  • pogorszenie wyglądu i stanu skóry. Jest to o wiele bardziej dostrzegalne u osób palących papierosy;
  • utrudnienie przebiegu gojenia się ran i innych uszkodzeń skóry;
  • odczuwanie dolegliwości bólowych wynikających z pogorszenia kondycji układu stawowego;
  • występowanie chronicznego zmęczenia i braku apetytu;
  • upośledzenie przemiany kwasów tłuszczowych

Źródła witaminy C

Witamina C najczęściej znajduje się w owocach i warzywach. Zalecane jest wprowadzanie różnorodności w diecie, co umożliwia sprostanie dziennym zapotrzebowaniom organizmu. Choć witamina C znajduje się w wielu produktach, to bywa łatwo wytrącana z pożywienia. Stężenie poziomu witaminy C jest osłabiane poprzez wodę i ciepło. Stąd też największym dla niej zagrożeniem jest gotowanie pożywienia. Równolegle ulega osłabieniu w trakcie smażenia i pieczenia. Zalecane jest spożywanie surowych warzyw i owoców. 

W czym jest witamina C?

Witaminy C najwięcej znajduje się w owocach cytrusowych, do których zaliczają się m.in.: pomarańcze, kiwi, cytryny, guawy, grejpfruty, papaje. 

Spore ilości kwasu askorbinowego posiadają truskawki, owoce dzikiej róży o rokitnik . W diecie powinny znaleźć się także rodzime kiszonki, w szczególności mowa tu o kapuście kiszonej, ponieważ kwas askorbinowy, powstaje podczas fermentacji. Należy nadmienić, że kwaśne środowiska sprzyja utrzymaniu i stabilizacji poziomu witaminy C. Na poziom witaminy C w pokarmach nie wpływa także proces mrożenia, jednak należy unikać zbyt szybkiego rozmrażania. 

Spore ilości witaminy C posiadają czerwone papryki, brokuły, brukselki. Jednak wśród warzyw prym wiedzie nać pietruszki. 

Najlepsze źródła witaminy C

Choć teoretycznie witamina C znajduje się w sporej ilości produktów, to jednak należy mieć na uwadze, że tylko nieliczne z nich umożliwiają szybkie osiągnięcie dziennego zapotrzebowania. Pod uwagę należy wziąć także jej podatność na wytrącanie, co znacząco obniża ostateczny rozrachunek, nawet o 50%. Zalecane jest, aby maksymalizować dzienne spożycie tej substancji poprzez spożywanie jak największej ilości surowych warzyw i owoców. Ewentualnie można gotować potrawy na parze. U wielu osób jest to wówczas niemożliwe z uwagi na brak zróżnicowanej diety i czasu na właściwe przygotowanie posiłków. W takiej sytuacji warto wspomóc swój organizm suplementami diety o wysokiej jakości, które z łatwością dostarczają dzienną dawkę witaminy C. Należy pamiętać o konieczności wyboru sprawdzonych producentów, u których deklarowany skład pokrywa się z rzeczywistością. 

Suplementy witaminy C mogą występować w różnych formach. Na rynku dostępne są kapsułki, tabletki, krople, a także proszki musujące. 

Witamina C – przyjmowanie

Przyjmowanie witamina C w proszku rozpuszczalnego w wodzie dedykowane jest przede wszystkim dla osób, które potrzebują zwiększonej ilości witaminy C. Jedna dawka zapewnia dzienną ilość kwasu askorbinowego. Należy pamiętać, że witamina C jest zaliczana do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie, dlatego w tej postaci jest szybciej przyswajalny. Takie rozwiązanie sprawdza się także w przypadku dzieci, które oponują przed przyjmowaniem kapsułek, tabletek, czy kropelek. 

Witamina C w postaci kropel charakteryzuje się wysokim stężeniem w małej ilości produktu. Polecane jest to jako alternatywny sposób do wypijania szklanki napoju z rozpuszczonym proszkiem. 

Z pewnością na rynku najczęściej można się spotkać ze standardową postacią suplementu zawierającego witaminę C, a mianowicie z kapsułkami lub tabletkami. Zawartość witaminy C w jednej dawce jest porównywalna do zawartości w innych formach. Przyjmując tabletki należy zważać na fakt, że w tej formie organizm potrzebuje większej ilości czasu na przyswojenie substancji. Kulturyści często decydują się na tabletki zawierające witaminę C, które posiadają przedłużony czas uwalniania. Równolegle ta forma jest polecana u osób przeziębionych lub zmagającymi się z innym rodzajem infekcji bakteryjnej lub wirusowej. 

Zapotrzebowanie na witaminę C

Witamina C i jej roli w organizmie - nie można zastąpić innymi substancjami. Jej obecność jest kluczowa dla wielu procesów fizjologicznych. Z uwagi na brak możliwości wytworzenia jej samodzielnie przez organizm konieczne jest dostarczanie kwasu askorbinowego wraz z pożywieniem, alternatywnie razem z suplementami diety. 

U wielu osób dostrzegalny jest wzrost zapotrzebowania na witaminę C, co jest najczęściej spotykane u osób:

  • palących papierosy, 
  • prowadzących intensywny tryb życia, który doprowadza do wyczerpania organizmu, 
  • regularnie i intensywnie ćwiczących fizycznie, 
  • zmagających się z chronicznym lub czasowym obniżeniem odporności organizmu, 
  • posiadających dietę, która jest uboga w wartości odżywcze. 

Wchłanianie witaminy C

Szacuje się, że witamina C jest wchłaniana przez ludzki organizm w 70-80% odbywa się to najczęściej w jelicie cienkim i dwunastnicy. 

Organizm samoczynnie reguluje wchłanialność witaminy C. Ten proces jest przez niego ograniczony. Stąd też kwas askorbinowy jest najlepiej i najefektywniej przyswajalny poprzez przyjmowanie określonych dawek substancji. Najkorzystniejsze jest doustne przyjmowanie 200 mg witaminy C. Wraz ze wzrostem dawki zmniejsza się efektywność. 

Ludzki organizm posiada mechanizmy, które uniemożliwiają przyjmowanie dużych dawek witaminy C. Spożycie nadmiaru witaminy C nie powoduje jego wchłaniania przez organizm. Ta substancja jest eliminowana w nerkach, co zwiększa jej poziom w moczu. 

Witamina C – dawkowanie

Średnie zapotrzebowanie organizmu na Witaminę C jest silnie skorelowane z płcią, wiekiem i stanem zdrowia. Zalecane jest aby dzieci pomiędzy 1 a 3 rokiem życia przyjmowały maksymalnie 30 mg witaminy C w ciągu doby. Przyjmuje się, że optymalna, dzienna ilość witaminy C dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat wynosi maksymalnie 40 mg. Z kolei dziewczynki pomiędzy 13 a 18 rokiem życia powinny przyjmować maksymalnie 55 mg, a chłopcy w tym okresie życia do 65 mg w ciągu doby. Dla zdrowych osób w dorosłym wieku zalecane jest przyjmowanie do 200 mg w ciągu doby. 

W ciągu doby nie należy przekraczać dziennej dopuszczalnej dobowej dawki, ponieważ nadmiar tej witaminy powoduje dolegliwości ze strony układu trawiennego, które objawiają się biegunkami lub wymiotami. O przedawkowaniu kwasu askorbinowego świadczy także wysypka na skórze. Wzrasta również prawdopodobieństwo powstania kamieni nerkowych. W rzeczywistości o wiele rzadziej występuje nadmiar niż niedobór. 

Nadmiar witaminy C jest bardzo szkodliwy w trakcie ciąży, dlatego suplementację należy skonsultować z lekarzem prowadzącym. 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl